Camille Pissarro: de herfstige tonen van Eragny
De ruige herfstwind die de bladeren van de bomen jaagt. De zon die aan het einde van de dag laag aan de hemel haar stralen door de wolken laat schijnen. Niet langer zijn de bomen groen, nog een enkel die zijn best doet. De herfst is aangebroken.
Camille Pissarro (1830-1903) schildert in 1899 dit herfstige tafereel van het dorpje Eragny. Bijna twintig jaar heeft Pissarro in Eragny gewoond. Hij verhuisde naar dit plaatsje in de maand april van 1884. In de jaren dat hij er woonde heeft hij meerdere taferelen in de omgeving geschilderd. Van weilanden met het dorp op de achtergrond tot zijn vrouw in de achtertuin.
Veel van Pissarro’s schilderijen zijn op dit rustige, afgelegen plaatsje gebaseerd. Op mooie dagen pakte hij zijn spullen bijeen om in de buitenlucht op zoek te gaan naar een plek die hij kon afbeelden. Ook al schilderde hij het liefst in de open lucht zijn er ook werken van hem die hij zijn vanuit zijn studio zou hebben geschilderd. Hierbij schilderde hij het uitzicht vanuit zijn studioraam. Zijn buitenstudio werken zijn vaak op kleinere doeken of panelen geschilderd, zodat hij het werk af kon maken in het daglicht. Door buiten te schilderen was Pissarro genoodzaakt om snel en direct te werk te gaan. Zijn manier van schetsmatig en snel een tafereel weergeven maakt hem dan ook een belangrijke schilder onder de impressionisten.
De spontane penseelstreken van het werk Automne dans le pré à Eragny brengen de winderige herfstsfeer naar voren. Zijn losbandige en schetsmatige manier van schilderen heeft onder andere invloed gehad op de post-impressionistische schilder Paul Cézanne. Daarbij bestudeerde hij zijn beeld ook graag in verschillende jaargetijden, bij verschillende weersomstandigheden en tijden op de dag. Dit schilderij heeft hij in zijn laatste levensfase geschilderd, in de hoogtijdagen van het impressionisme. In deze jaren nam hij inspiratie uit het pointillisme.
De expressieve manier van verfgebruik zorgt ervoor dat Pissarro met enkele streken van zijn penseel de levendigheid van kleuren en het bewegelijke van de natuur vastlegt.
0 reacties