Kunstestafette: Emily Egberink

Gepubliceerd door Jonathan de Regt op

Afgelopen zomer, tijdens het rondstruinen tussen talloze kunstwerken en resten uit het oude Athene, trok een specifiek schilderij mijn aandacht: On the Terrace of Athenian Evening van Iakovos Rizos, gemaakt in 1897. Het schilderij in academische stijl toont een balkon met een magnifiek uitzicht op de Akropolis, waar twee dames en een heer verkoeling zoeken. Dit panorama geeft ons een beeld van het negentiende-eeuwse Athene, wat voor ons onmogelijk in te beelden is in een hypermoderne samenleving. 

Wat mij zo aanspreekt aan dit werk is de bijna magische aantrekkingskracht die ervan afstraalt. Het kleurgebruik van gedempte tinten geeft dit schilderij voor mij echt iets unieks: het voelt alsof je erin gezogen wordt, recht het balkon op, om de zonsondergang te aanschouwen. De driehoekscompositie waarin de figuren opgesteld staan maakt er een sereen beeld van, wat in combinatie met de kalmte van de kleuren een vredige indruk wekt. Toch straalt het schilderij een bepaalde energie uit waar het je in onderdompelt. Wat het ook bijzonder maakt is dat Rizos zich in Parijs in impressionistische kringen vertoefde, maar tegelijk als leermeester Alexandre Cabanel had. De stijl die hij aanhield was dan ook meer academisch dan impressionistisch, maar toch komt er een kleine impressionistische tint in het werk voor door de lucht die hij schildert. 

Iakovos Rizos, On the Terrace of the Athenian evening, 1897


Iakovos Rizos staat ook wel bekend als Jacques Rizo en werd in 1849 in Athene geboren. In 1926 stierf hij in Parijs. Hij onderscheidt zichzelf van de Griekse schildertraditie in de 19e eeuw door moderne, stadse taferelen te schilderen. Gebruikelijker waren in die tijd agrarische en plattelands-thema’s. Rizos studeerde aan de Ecole des Beaux Arts in Parijs, waar hij zijn stijl aan  te danken heeft, maar ging ook met impressionisten zoals Renoir en Degas om. Hij exposeerde op meerdere Salons en kreeg voor On the Terrace een zilveren prijs. Het feit dat hij mocht exposeren op de Salons als academische schilder staat wel in contrast met zijn vriendschappen met impressionisten, die hun werk exposeerden op de Salon des Refusés. Veel van zijn werken hangen in het Alexandros Soutsos museum in Griekenland. In dit museum bevinden zich ook vele tekeningen en schilderijen van de Akropolis, gemaakt in de negentiende eeuw. Het beeld wat daarop te zien is is ongelofelijk: waar nu een volgebouwde stad zich bevindt, was ruimte en een bijna agrarisch gebied. Ik vond het wonderbaarlijk om dit te bekijken, en het schilderij van Rizos sluit perfect aan op die wereld die ervaren kan worden uit een andere tijd.


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com