Kunsthistorische vakantietips niet zo ver van huis

Gepubliceerd door Luuk Spee op

De zomer is begonnen en dat betekent ook een lange periode zonder al te veel zorgen aan je hoofd. Tentamens behoren (bijna) tot het verleden, de collegezalen zijn leeg en er zijn geen deadlines meer die je vervelen. Extra veel tijd dus om van je studie terug je hobby te maken. Dit kan alleen maar door deze zomer extra veel (kunst-)historisch verantwoorde plaatsen te bezoeken. Het probleem is alleen dat die plaatsen ver weg zijn en worden overspoeld door toeristen. Gelukkig hoef je niet écht ver te reizen om je in Parijs, Milaan of Rome te wanen. Er zijn namelijk ook veel locaties dichter bij huis die hetzelfde gevoel oproepen.  Vandaag tippen wij je drie plekken die je – met een beetje moeite – binnen een dag kan bezoeken en die voor de kunsthistoricus zeker de moeite waard zijn. 

Julien Destrée, Oude beursgebouw van Lille, 1652-53

Lille (Frankrijk), 260 km van Nijmegen

Net voorbij de Belgische grens ligt een stad die ook wel ‘Het Parijs van het Noorden’ wordt genoemd. En dat is niet zonder reden. Lille – ook wel Rijsel genoemd – is een jonge culturele universiteitsstad met een prachtig historisch centrum. Tot het einde van de zeventiende eeuw hoorde deze stad bij Vlaanderen en dat is nog steeds te merken. Zo drink je er eerder bier dan wijn en op het centrale plein staat een beursgebouw in Zuid-Nederlandse renaissancestijl. Toch is Lille overduidelijk een Franse stad met de kunst die daarbij hoort.  In het Palais des Beaux Arts hangen werken van onder meer Manet, Jacques Louis David, Courbet en Delacroix. Het museum heeft – naar eigen zeggen – na het Louvre de grootste kunstcollectie van Frankrijk; je houdt je er dus wel even zoet. Na al dat kunst bekijken is de zeventiende-eeuwse citadel ook aan te raden. Deze vesting is de enige van Frankrijk die nog steeds door het leger wordt gebruikt. Daarom is ze niet te bezoeken. Het park dat eromheen ligt wel. Het biedt de uitgelezen kans om heerlijk te struinen en het stervormige bouwwerk te bewonderen.

Géry Legrand, Palais des Beaux-Arts, 1885-1892
Jacques Louis David, Belisarius vraagt om een aalmoes, 1781,
olieverf op doek, 288 x 312 cm, Palais des Beaux-Arts Lille

Tongerlo (België), 120 km van Nijmegen

Dat je bij onze zuiderburen prachtige kunstschatten kunt bekijken, wist je misschien al. Maar wist jij dat zich hier ook het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci bevindt? Althans een kopie ervan. De abdij van Tongerlo is namelijk in het bezit van een zeer getrouwe replica van het wereldberoemde fresco. De kopie is zo goed, dat er zelfs wordt gespeculeerd dat Leonardo zelf de hoofden van de Heiland en Zijn apostelen heeft geschilderd. Dat verhaal is sterk, maar feit blijft wel dat de kopie al uit de zestiende eeuw stamt. Veel details, die op het origineel verloren zijn gegaan, zijn hier namelijk nog op te zien. Wil je Leonardo’s Laatste Avondmaal goed bekijken, dan doe je er dus verstandig aan om naar Tongerlo te gaan in plaats van naar Milaan. En na afloop kun je er ook nog een goed abdijbiertje drinken. Dat hebben ze in Milaan ook niet!

Abdij van Tongerlo
Onbekend (mogelijk leerling van Leonardo da Vinci), Laatste Avondmaal,
voor 1545, olieverf op doek, 424 x 804 cm, Abdij van Tongerlo

Oudenbosch (Nederland), 110 km van Nijmegen

Een andere interessante kopie van een Italiaans meesterwerk staat in het Noord-Brabantse Oudenbosch. Hier vind je de basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara uit 1865. De kerk ziet er precies zo uit als, jawel, de Sint Pieter! Alleen is ze wel een beetje kleiner. Dat zou de pret echter niet moeten drukken, want het is alsnog een imposant gebedshuis dat uittorent boven de laagbouw van het stadje.  Het idee voor zo’n onnederlands gebouw op het Brabantse platteland komt van pastoor Willem Hellemons (1810 – 1885). Hij had een periode in Rome gestudeerd en raakte daar gefascineerd door de barokke kerken. Zoiets imposants wilde hij voor zijn parochie in Oudenbosch ook. Pierre Cuypers werd gevraagd om de basiliek te ontwerpen, wat hij na enige aarzeling – Cuypers was een man van de gotiek – uiteindelijk ook deed. En zo staat het gebouw er nu nog steeds. 

Pierre Cuypers, Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara, 1865 – 1892, Oudenbosch
Idem, interieur

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com