Schilderijen voor speurneuzen
De droomwerelden en ogenschijnlijk zijdeachtig geschilderde interieurs van Koreaanse Kyung-Min Nam brengen bij iedere kunsthistorische kijker de Sherlock Holmes bij hen naar boven. Ze stapt met haar penseel binnen bij de ateliers van allerlei meesters die haar inspireren, maar de persoon in kwestie is vrijwel nooit in levende lijve aanwezig. Ze geeft door middel van attributen en objecten aanwijzingen over hun aanwezigheid.
In een interview met de Korean Times vertelt Nam dat ze via haar levensgrote schilderijen communiceert met de meesterschilders waartoe ze zich wendt. Het liefst zoekt ze de schilders op in hun atelier, omdat het de ruimtes zijn die hen inspireerden en op den duur reflecteerden, waar ze oog in oog kwamen te staan met henzelf. De plek van pijn en plezier, de plek van onzekerheid en eenzaamheid. Nam heeft ook een duidelijke passie voor het creëren van transhistorische beelden; ze brengt elementen uit verschillende tijden samen in een ruimte die anders nooit samen hadden kunnen zijn. Dat slaat niet alleen op de schilderijen en objecten maar ook op de interieurs en exterieurs. Een rococo interieur, waar achter de ruiten een traditioneel Koreaans landschap te bespieden is, zou niet zo opmerkelijk zijn binnen haar oeuvre.
Objecten in de kamer vullen elkaar aan maar zetten zich ook tegen elkander af. Objecten zoals de schedel hebben een sterk iconografisch gehalte, maar het hogere doel van de voorwerpen in ruimte is in feite om de identiteit van de meesterschilder zoals Rembrandt, Picasso en van Gogh te onthullen. In haar hommages aan de schilders fladderen er ook vaak vlinders door de ruimte. De ruimtes die Nam schildert overstijgen de werkelijkheid, maar zijn -indien mogelijk- er wel op gebaseerd.
De verbeelding van de Rembrandts slaapkamer (afb. 1) lijkt in grote delen op de slaapkamer die te vinden is in het Rembrandthuis. De schilder lijkt in geen velden of wegen te bekennen. Het lijkt alsof hij nét even weg is. Zie je de vlinders? Volgens de kunstenares stellen ze de ziel en kunst van de kunstenaar voor en daarbij een complexe wisselwerking van emoties, waardoor de meester op een manier toch aanwezig is. Je ziet de vlinders daaro in meer weken van Nam. Directer wordt de aanwezigheid van een of meerdere kunstenaars geïmpliceerd in het werk ‘Matisse and N are talking about Cezanne'(afb. 2). Hier staat een tafel in de voorgrond met twee verlaten stoelen. De stoelen impliceren de aanwezigheid van Matisse en Nam zonder hen te verbeelden. Door onder andere de geselecteerde schilderijen die in de ruimte hangen en de boeken op tafel liggen wordt de kijker ingelicht over het onderwerp van gesprek.
Op zoek naar nog meer kunsthistorische zoekplaten? Vind een groot deel van het oeuvre van Kyung-Min Nam op Google Arts and Culture
De rechten van de afbeeldingen gaan uit naar Kyung-Min Nam
0 reacties