Schilderrealistische foto’s

Gepubliceerd door Jacqueline Bionda op

Ja, je leest de titel goed! In dit ARTikel draait het niet om de welbekende ‘fotorealistische schilderijen’ maar dus juist om foto’s die wel geschilderd lijken te zijn. Een Nederlandse fotografe die hier echt in uitblinkt is Gemmy Woud-Binnendijk. De schilderachtige sfeer van haar foto’s komt niet uit het niets opduiken. Haar kunstenaarscarrière begon namelijk met verf. Niet alleen op dit vlak was ze een ware creatieveling. De eerste opleiding die zij afrondde was die voor goudsmid. Hierna studeerde ze ook multimedia design. Het schilderen had een groot minpunt voor Woud-Binnendijk: de ruimte. Al die doeken en schildermaterialen namen nogal een grote plek in. In de zoektocht naar een alternatief pakte ze in 2016 de camera erbij. Het manipuleren van licht en pixels maken dat het werk van Woud-Binnendijk tussen de fotografie en schilderkunst in komt te staan. 

Gemmy Woud-Binnendijk, Wealth I, 2021
 Gemmy Woud-Binnendijk, Wealth II, 2021

Heel specifiek gezien doen de foto’s ons denken aan de schilderijen uit de zeventiende eeuw. Fluwelen kleuren, donkere schaduwen en felle hooglichten passen helemaal bij het plaatje dat wij hier van hebben. Van deze esthetische elementen maakt Woud-Binnendijk dus ook gebruik. Maar ze verwerkt niet alleen deze sfeer in haar foto’s. Soms richt ze zich ook tot bekende werken en beeldtaal uit de zeventiende eeuw. Een goed voorbeeld daarvan is haar foto van een bosje asperges, die wel erg veel lijkt op het beroemde werk van Adriaen Coorte. 

Gemmy Woud-Binnendijk, Asperges
Adriaen Coorte, Stilleven met Asperges, 1697

Woud-Binnendijk heeft zonder meer oog voor detail. Elk element van de foto is even belangrijk voor haar, hoe klein deze ook mag zijn. De kostuums, decorbouw, stilering en postproductie; in alles steekt zij evenveel energie. De achtergronden van haar sets schildert Woud-Binnendijk vaak zelf. 

Gemmy Woud-Binnendijk, How you Gemmy Woud-
see me
Binnendijk, Festive 

De scènes van haar kunstwerken voelen soms een beetje surrealistisch. We weten dat de dingen die ze vastlegt in de werkelijkheid mogelijk zijn, anders zou ze deze niet kunnen fotograferen. Maar toch lijkt het niet helemaal in de realiteit te passen. Verstilling speelt ook een grote rol bij haar foto’s. Wanneer je naar de voorstellingen kijkt wordt je geconfronteerd met enorme stilte en sereniteit. Beelden waarvan we weten dat ze bewogen moeten hebben lijken de beweging geheel te ontkennen. 

Gemmy Woud-Binnendijk, Juna II, 2018    
Gemmy Woud-Binnendijk, Ciske, 2018

Al met al zijn de kunstwerken van Gemmy Woud-Binnendijk dus een unicum in de wereld van de fotografie! Haar foto’s zijn te bewonderen in het Moya.


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com