Het leven van Frida Kahlo
Frida Kahlo, de vrouw die geprezen werd in de afgelopen tentoonstelling bij het Drents Museum in Assen. Bezoekers vanuit heel Nederland en omstreken kwamen massaal naar de kleine stad om de beroemde werken van Frida Kahlo te bezichtigen. Het Drents Museum haalde Kahlo’s werken uit de verre streken,Mexico en New York, om een overzicht van haar leven samen te stellen. Deze kunstenares is zo geliefd dat ze haast een goddelijke status heeft.
Frida Kahlo werd geboren op 6 Juli 1907. Op vroege leeftijd kreeg ze al interesse in de schilderkunst. Ze begon echter wat later in haar leven, tijdens de revalidatie van haar busongeluk in 1925, pas serieus met schilderen. Gepassioneerd maakte Kahlo vele zelfportretten die een beeld schetsen van de tragische gebeurtenissen in haar leven. Haar pijn en leed werd een inspiratiebron voor haar morbide en griezelig getinte werken.
Kahlo heeft veel tegenslagen in haar leven gehad. Van jongs af aan worstelde ze met haar lichaam. Op haar zesde kreeg ze polio waardoor haar rechter been vergroeide. Daarnaast wordt er aangenomen dat Kahlo leed aan spina bifida, een ziekte die de ruggengraat en de groei van de benen verzwakt, waardoor die vergroeien. Om dit te verbergen droeg Kahlo haar iconische lange rokken.
De Mexicaanse Revolutie van 1910 was voor Kahlo een belangrijk moment. De revolutie maakte niet alleen een groot deel uit van de Mexicaanse geschiedenis, maar ook van de identiteit van Kahlo. De revolutie is voor haar zo van belang dat ze, als volwassen vrouw, 1910 als haar geboortejaar ging beschouwen, ondanks dat haar geboorteakte het jaar 1907 aangeeft. Kahlo verwerkt veel persoonlijke gebeurtenissen in haar werken.
Na Kahlo’s ongeluk in 1925, waarin ze door een bus werd geschept, kwam ze in een revalidatiecentrum terecht. Hier ontkiemde haar passie voor de schilderkunst die later uitgroeide tot het brede oeuvre. Dit ongeluk veranderde haar leven compleet. Haar zware verwondingen maakten de revalidatie niet gemakkelijk. Het hielp haar om de dagen te spenderen met schilderen. In haar schilderijen verwerkt ze haar ongeluk in de vorm van haar verwondingen.
In 1928 trouwde Kahlo met de bekende kunstenaar Diego Rivera, ook al verschilden ze 20 jaar in leeftijd. Toen hij een reeks opdrachten kreeg reisden ze samen door de Verenigde Staten. Zo kwam Kahlo in aanraking met vele kunsthandelaars en kunstenaars. Ze trok ondere andere de aandacht van André Breton die in Kahlo’s werk het Surrealisme meende te herkennen. Zij is het hier echter niet mee eens; ze ziet haar leven en realiteit als de grondlegging voor haar werk. Ze meent dat ze zichzelf schildert omdat dat het onderwerp is dat ze het beste kent.
Toch was de kritiek en met name de feedback van Rivera op haar werk erg belangrijk voor haar. Rivera was volgens Kahlo de betere schilder in de relatie. Beide waardeerden elkaars commentaar, ondanks hun instabiele relatie.
Het werk The Bus is enerzijds een verwijzing naar het ongeluk, anderzijds weerspiegelt het haar en Rivera’s politieke opvattingen. In het schilderij zijn er verschillende mensen van verschillende klassen uit de Mexicaanse maatschappij te zien. Kahlo brengt de klassenongelijkheid naar voren met specifieke focus op de onteigening.
De relatie tussen Kahlo en Rivera was ontzettend wankel. Beiden hadden meerdere affaires met verschillende geliefden maar toch kwamen de twee weer altijd samen. Wel zijn ze een tijd gescheiden geweest nadat Rivera een affaire had met Kahlo’s jongere zus ten tijde van Kahlo’s miskraam. Hierdoor gingen de twee uit elkaar, maar hertrouwden enkele jaren later.
Dit is het eerste duister getinte werk van Kahlo. Op het schilderij zien we Kahlo naakt op het bed liggen met boven haar een slak, foetus en een buik. Deze representeren de miskraam bij haar tweede zwangerschap en hoe haar buik haar verraadde. Kahlo kon waarschijnlijk door haar busongeluk geen kinderen baren. De slak staat symbool voor het langzaam verstrijken van haar tijd in het ziekenhuis. De onderste elementen (de bekken, bloem, en bak) staan symbool voor haar gebroken lichaam.
Frida Kahlo’s roem groeide alsmaar na haar dood. Haar kleurrijke werk vol sterke standpunten zijn over de hele wereld bekend geworden. Kahlo’s nalatenschap en leven is daarnaast tot deze status gegroeid door haar instabiele relatie met Rivera. Al het leed uit haar leven creëerde de werken gericht op het breekbare van ons menselijke lichaam. Frida Kahlo’s werk en levensverhaal zijn tot verheven status gerezen en dienen tot op vandaag de dag nog als inspiratiebron voor talloze kunstenaars, tentoonstellingen, films en zelfs balletvoorstellingen.
0 reacties