De kledingkast van… David Bowie

Gepubliceerd door Luuk Spee op

Vanaf het einde van de achttiende eeuw diende mannenkleding sober te zijn. Het gouddraad, de pruiken en de zijden overjassen van de decennia daarvoor werden in de kast gestopt. Nee, de man vanaf 1800 moest laten blijken een rationeel wezen te zijn, dat zich niet liet verleiden door de uitbundigheid van felgekleurde kledij. Hij mocht bovenal niet te vrouwelijk ogen, want dat was in de strikt gescheiden wereld van de negentiende en vroeg twintigste eeuw pas écht een doodzonde. Pas rond het midden van de jaren zestig kwam hier verandering in. Beroemde muzikanten als  John Lennon, Jimi Hendrix, Freddie Mercury en Elton John droegen daar een belangrijke bijdrage aan. Ze gingen zich hullen in (replica’s van) napoleontische legerjassen, lieten hun haar groeien en liepen rond op hoge hakken, net als hun achttiende-eeuwse voorvaderen. 

Yamamoto (links) en Bowie (rechts) in een cape met letters in Kanji, ca. 1973

De opvallendste exponent van deze peacock-revolution was ongetwijfeld David Jones alias David Bowie (1947-2016). Deze artiest maakte van zijn uiterlijk zijn handelsmerk. Dan weer stond de ultraslanke verschijning gehuld in een strakke truien en vuurrode bretels op het podium en het volgende moment in een hemelsblauw maatpak. Bowie ontwikkelde voor zijn performances verschillende personages, waarbinnen hij kon experimenteren met gender, seksualiteit en de normen van mode. Zo maakte hij aan het begin van de jaren zeventig furore als Ziggy Stardust, een buitenaards wezen met uitdossingen die niet van deze planeet leken te komen.  

Kansai Yamamoto, KABUKI-pak, 1973, Victoria and Albert Museum Londen

Een van die outfits, was het KABUKI-pak van de Japanse ontwerper Kansai Yamamoto (1944-2020). Bowie en Yamamoto ontmoetten elkaar in 1971, nadat de Japanse ontwerper zijn eerste succesvolle modeshow in Londen had afgerond. Er was gelijk sprake van wederzijdse bewondering. Bowie was in die tijd al geobsedeerd door de uitingen van Japanse performancekunst en in het bijzonder Kabuki, een theatervorm waarbij opvallende kostuums, make-up en dans de boventoon voeren. Het werk van Yamamoto zag Bowie als een moderne interpretatie van deze Kabuki-traditie. Yamamoto was aan de andere kant gefascineerd door de androgyne zanger die als ideaal canvas voor zijn grensverleggende kleding zou kunnen dienen. In 1973 ontwierp Yamamoto dan ook de outfits voor Bowie’s tours in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Het KABUKI-pak is daar ongetwijfeld de meest opvallende creatie van. Het is een nauw zittende, vinylen overall met een psychedelisch patroon van witte strepen. Wat gelijk opvalt  zijn de enorme pijpen die als ronde vleugels de benen van Bowie enorm doen lijken. Die pijpen refereren naar de broeken van Japanse samoerai, maar geven Bowie tegelijkertijd een insectachtig uiterlijk. Duidelijk is dat Bowie met zijn outfits de vervreemding opzocht wat de beschouwer bijna laat geloven dat hij of zij hier echt met een buitenaards wezen van doen had.  

Wat denk jij? Wat is jouw favoriete outfit van David Bowie? Laat het ons weten! 


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com