Zowaar bijenwas in je Pakje Kunst: Maï ver Eecke
Afgelopen december kreeg ik voor mijn verjaardag een pakje kunst. Ik kende dit leuke initiatief toen nog niet, dus ik opende het pakje met verwondering. In het pakje zat een klein oranje bijenwassen werkje van kunstenaar Maï ver Eecke (1947-heden). Geïntrigeerd door dit kleine plaatje was ik toch erg benieuwd naar deze kunstenares.
Het ‘Pakje Kunst’ is een initiatief dat vraagt kunstenaars een klein werkje te maken voor in een pakje, dat men vervolgens uit een automaat kan halen. Ieder werkje is authentiek en het leuke is dat je van tevoren niet weet wat je in het pakje krijgt. Ik heb te horen gekregen dat ik nog geluk had omdat het ook dikwijls tegenvalt wat men tegenkomt. Desondanks blijft het toch spannend.
Maï ver Eecke, geboren in Sint-Niklaas in belgië, woont sinds 1968 in Nederland. Na een carrière in de grafische industrie, volgde Maï een opleiding gespecialiseerd op ‘beeldend werken’. Ze begon haar carrière in de kunst dan ook op ruimtelijk gebied en ze werkte toen nog vooral met keramiek.
Maï ver Eecke is een kunstenares die wat uitzonderlijk te werk gaat. In plaats van de gebruikelijke olieverf, acryl, gouache, of waterverf gebruikt Maï bijenwas als verf. Deze bijenwas-techniek gebruikt Maï al sinds 2009, en verhit daarbij de bijenwas met pigmenten en soms ook hars, om het zo te smelten en vorm te geven. Maar af en toe werkt ze ook nog graag met klei om met het ruimtelijke te experimenteren.
Deze bijenwas-schildertechniek lijkt misschien vrij modern maar is van oudsher een veelgebruikte schildermethode genaamd ‘encaustiek’. Deze naam komt van het Oudgriekse woord ‘enkaio’ wat ‘door warmte inbranden’ betekent. Deze techniek werd veelal ontwikkeld in het oude Egypte voor portretschilderijen. De portretschilderijen waren onderdeel van het Egyptische begraafritueel. Op het mummiebandage, de wanden en op de sarcofaag werd het portret van de overledene geschilderd om de persoon zo te vereeuwigen. Zoals Maï zelf ook zegt: ‘Mijn uitgangspunt is een oude schildertechniek in een nieuw daglicht te plaatsen, waarbij het ontdekken van technische elementen en toepassingen centraal staat.’
Maïs werken verschillen van abstracte werken naar figuurlijke werken. Haar series, silhouettes en secret books tonen meer de figuratieve kant van haar werk. In silhouettes maakt Maï gebruik van de schilderachtige eigenschappen die bijenwas op doek kunnen creëren, zoals de Egyptenaren ook graag deden. In haar abstracte werk doet ze dit ook, echter spelen hier de verschillende kleuren en vooral gelaagdheid een belangrijke rol.
In haar serie secret books pakt ze het anders aan. Hier komt haar achtergrond met beeldend werk naar voren in hoe ze zich in deze serie richt op de ruimtelijkheid van bijenwas. Omdat bijenwas vrij stevig is, kan het ook in een vorm van ‘klei’ gebruikt worden voor sculptuur, in plaats van het te verhitten en ermee te schilderen.
De bijenwas werken van Maï ver Eecke zijn te bewonderen in Gorinchem tijdens de open atelierdagen van Stichting Toon. Op zijn tijd is haar werk ook nog te zien in een tentoonstelling of misschien wel in je eigen Pakje Kunst.
Alle afbeeldingen in dit artikel zijn afkomstig van Maï ver Eecke’s website: https://art-mv.com/home-accueil/
0 reacties